Drukuj 

Bezpieczne zakupy

Pamiętaj o ogólnych zasadach bezpieczeństwa w sieci

 

KUPUJĄCY

 Zadawaj pytania
W razie jakichkolwiek wątpliwości związanych z przedmiotem wyślij do sprzedającego wiadomość z konkretnymi pytaniami. Poproś o szczegółowe odpowiedzi lub dodatkowe zdjęcia.

 Chroń dane
Nigdy nie podawaj w korespondencji lub rozmowie prywatnych danych takich jak: login i hasło do bankowości online, numer karty płatniczej wraz z numerem PIN i kodem CVV/CVC.

 Nie klikaj w podejrzane linki
Wszystkie ważne informacje dotyczące wystawionego przedmiotu oraz sprzedającego powinny znaleźć się w naszym serwisie. Nie klikaj w dodatkowe linki (szczególnie te dotyczące płatności).

 Postaw na bezpieczne formy płatności i odbioru
Jeśli tylko możesz zdecyduj się na formę odbioru osobistego i płatność przy odbiorze. Umożliwi to dokładne sprawdzenie stanu przedmiotów. Dobrym rozwiązaniem jest również zdecydowanie się na formę płatności za pobraniem - dzięki temu zapłacisz za przedmiot, który zostanie dostarczony pod Twoje drzwi.
 


SPRZEDAJĄCY:

 Najpierw płatność
Nie wysyłaj przedmiotu przed uzyskaniem za niego zapłaty (chyba, że uzgodniona została inna metoda płatności lub płatność za pobraniem).

 Płatność za pobraniem
Przy transakcjach na odległość to najbezpieczniejszy i najpewniejszy rodzaj wymiany.

 

Co zrobić, jeśli otrzymany przedmiot nie jest zgodny z opisem lub zdjęciami zamieszczonymi w ogłoszeniu?

Jeżeli otrzymany przedmiot nie jest zgodny z opisem lub zdjęciami zamieszczonymi w ogłoszeniu, spróbuj skontaktować się ze sprzedającym, aby wyjaśnić sprawę. Jeśli nie będzie to możliwe, zawsze możesz powołać się na ogólne przepisy kodeksu cywilnego dotyczące rękojmi za wady fizyczne (art. 556-576 KC). Masz prawo domagać się usunięcia wady, obniżki ceny lub ostatecznie zwrotu pieniędzy. Jeśli sprzedawca nie uzna reklamacji lub nie masz z nim kontaktu, pozostaje skierowanie sprawy na drogę prawną.

Bezpłatną pomoc prawną możesz otrzymać u miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów, a także od organizacji konsumenckich dotowanych ze środków publicznych (Federacja Konsumentów, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich).

Pod numerami telefonów: 801 440 220 i 22 290 89 16 masz do dyspozycji infolinię konsumencką, która umożliwia każdemu konsumentowi w Polsce dostęp do pomocy prawnej. Na Twoje pytania i wątpliwości prawnicy odpowiedzą również drogą mailową — porady@dlakonsumentow.pl.

 

Co zrobić, jeśli zakupiony przedmiot do mnie nie dotarł?

Jeśli mimo wykonania przelewu, Sprzedający nie nadał paczki, spróbuj się z nim skontaktować, aby wyjaśnić sytuację. W przypadku, gdy kontakt się urwał, a Ty nadal nie masz zakupionego przedmiotu lub zwrotu wpłaconych pieniędzy możesz zgłosić zdarzenie na policji. Aby to zrobić zapisz: WAŻNE! Jeżeli brakuje Ci części wyżej wymienionych informacji z uwagi na obowiązującą nas Ustawę o ochronie danych osobowych, dane Sprzedającego możemy udostępnić wyłącznie na pisemny wniosek organów ścigania.

Zachęcamy, aby nieuczciwego sprzedającego zgłosić również poprzez przycisk „Zgłoś nadużycie”, który znajduje się zawsze po prawej stronie widoku ogłoszenia pod "zasadami bezpieczeństwa". Dzięki temu będziemy mogli podjąć działania, które uchronią pozostałych kupujących przed nieuczciwym sprzedającym.

 

Na co zwrócić uwagę, jeśli decydujesz się na płatność z góry

Jeśli decydujesz się na płatność z góry, sprawdź w Internecie, czy podany przez sprzedającego numer konta bankowego nie był wykorzystywany w nieuczciwych celach. W żadnym razie nie wysyłaj pieniędzy za granicę! Możesz też poprosić sprzedającego o przesyłkę za pobraniem z możliwością sprawdzenia zawartości.

 

Podejrzane skany nadania przesyłki

Kiedy sprzedający zapewnia, że dla Twojej pewności pierwszy wyśle przedmiot i po krótkim czasie wysyła skan potwierdzenia nadania paczki — uważaj! Przyjrzyj się dokładnie otrzymanemu dokumentowi. Twoją uwagę powinny zwrócić wszelkie zmiany na dokumencie: poprawianie pisma, aby było czytelne, wypełnienie potwierdzenia ołówkiem, ślady po wymazywaniu, zasłanianie części danych itp. Zasadę tę stosuj nie tylko w przypadku zakupu towarów, ale również w sytuacji, gdy wymieniasz się przedmiotami.

 

Fałszywe wpłaty na konto bankowe i potwierdzenia przelewów


WAŻNE! Oszust nie zawsze udaje sprzedającego — może być też kupującym. Jeśli ktoś wyraża zainteresowanie Twoim przedmiotem i twierdzi, że przeleje zaraz pieniądze, ale prosi o wysłanie przedmiotu zanim pieniądze dotrą na Twoje konto — może być to próba wyłudzenia towaru.

W takiej sytuacji Kupujący może: Z punktu widzenia sprzedającego najlepiej więc spotkać się osobiście i wtedy przyjąć zapłatę. Jeśli zaś kupujący prosi o transakcję przez Internet — poczekaj, aż pieniądze dotrą na Twoje konto bankowe. Jeśli masz wątpliwości co do prawdomówności kupującego — skontaktuj się ze swoim bankiem i dowiedz się czy przelew dotarł na Twoje konto.


 
Do góry